AMBERIF 2017

24. Międzynarodowe Targi Bursztynu, Biżuterii i Kamieni Jubilerskich

Gdańsk, 22-25 marca 2017

Informacja prasowa (pdf)

PUBLIKACJE TARGOWE

Na tegorocznych targach Amberif w ręce branżystów oddane zostały dwie, ważne publikacje. Pierwszą jest wznowione wydanie książki prof. dr hab. Barbary Kosmowskiej-Ceranowicz pt. „Bursztyn w Polsce i na świecie”, drugą siódma edycja Trend Booka 2017+ autorstwa prof. Sławomira Fijałkowskiego, gdańskiego specjalisty w zakresie designu eksperymentalnego i wzornictwa.


Bursztyn w Polsce i na świecie
- Książka prof. Ceranowicz po raz pierwszy ukazała się dokładnie pięć lat temu. Niewielki jej nakład liczący 400 egzemplarzy rozszedł się wówczas się na pniu. To ważna, popularnonaukowa pozycja – bogato ilustrowane kompendium wiedzy o bursztynie, jego genezie, występowaniu, nazewnictwie i obróbce. Napisana jest w sposób prosty i przystępny, dzięki czemu służy nie tylko pracownikom naukowym, ale też studentom, jubilerom oraz osobom zaczynającym przygodę z bursztynem - powiedział nam Michał Kazubski z Muzeum Ziemi PAN, najbliższy współpracownik prof. Ceranowicz.

Nieustanna praca naukowa prof. dr hab. Barbary Kosmowskiej-Ceranowicz zaowocowała poszerzeniem drugiego wydania książki.

- Wznowiona publikacja zawiera skrót najnowszych badań, w tym jednego z moich największych. Wraz z zespołem szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, co dokładnie powodowało żywicowanie, nie tylko w Europie, ale na całym świecie? Nie mogły być to jedynie okaleczenia kory, bo żywica zachowuje się na ich skutek tak, jak krew przy skaleczeniu skóry - wypływa i zastyga w niewielkiej ilości. Dziś wiemy już na pewno, że to wulkanizm odpowiedzialny jest za wypływanie żywić w tak ogromnych ilościach. Widać to dokładnie na przykładzie glessytu indonezyjskiego. Książka opisuje także wyniki badań nad unikatową inkluzją szczątków pisklęcia w bursztynie dominikańskim. Ponadto uzupełniona została informacjami na temat nowo odkrytych złóż bursztynu, szczególnie w Azji: Birmie, Malezji i Indonezji. Zawsze powtarzam, że złoża bursztynu bałtyckiego mają się do złóż żywic kopalnych glessytu w Indonezji tak, jak szklanka wody do wanny nią wypełnionej – powiedziała nam prof. Ceranowicz.

Z myślą o zainteresowanych zgłębianiem wiedzy o bursztynie wydawnictwo przygotowało specjalną pomoc - pod koniec każdego rozdziału opublikowana została bogata część bibliograficzna dotycząca zakresu tematycznego, jaki porusza. To informacja cenna, tym bardziej, że na polskim rynku wydawniczym książka prof. Ceranowicz jest zaledwie jedną z kilku poświęconych tematyce bursztynu.

Wydawcą książki jest Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. Publikację można zakupić podczas targów Amberif, na stoisku Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników oraz na stronie internetowej wydawnictwa (www.wuw.pl/ksiegarnia/) w promocyjnej cenie 55,20 zł.

Trend Book 2017+
Trend Book ma jasny cel - co roku definiuje najnowsze trendy wzornicze, aby następnie przełożyć je na projekty biżuterii i obiektów z użyciem bursztynu. Trendów szuka prof. Sławomir Fijałkowski z Wydziału Architektury i Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, natomiast interpretują je w swoich pracach studenci uczelni. Choć nie tylko.

- Forma Trend Booka rozwija się, dlatego powoli wychodzimy nim poza mury Akademii. W tym roku do współpracy zaprosiliśmy projektantów ze Stowarzyszenia Twórców Form Złotniczych oraz kilku naszych absolwentów. To oni zinterpretowali w swoich pracach pierwszy temat – 2πr. Poza tym autorami tekstów są także dr Marta Flisykowska oraz Agnieszka Polkowska, trendwatcherka firmy LPP. Taką otwartą formułę publikacji będziemy utrzymywać, a nawet ją rozszerzać. Chcemy, aby bursztyn inspirował i wciąż, na nowo, odnajdywał miejsce we współczesnych, szybko zmieniających się kulturze i przemyśle - przyznaje Sławomir Fijałkowski.

W tym roku zespół Trend Booka wskazał pięć trendów: 2πr, Anomaly, Mandala, Attention oraz Next Nature.

- 2πr to wzór na obwód koła, oznacza powrót najprostszych, geometrycznych form. Anomalia z kolei zapowiada coś przeciwnego - pojawienie się ekspresyjnych form rzeźbiarskich, których ważnym elementem jest deformacja kształtu. Mandala to ukłon w stronę cyfryzacji - projektowania, prototypownia i wykonywania produktów przy pomocy komputera. Druk 3D i nowe technologie są dziś wyraźnie widoczne. Attention, czyli uwaga, definiuje produkty generujące i koncentrujące uwagę. A Next Naure to nasze małe laboratorium naukowe – próba szukania nowych materiałów, tworzyw, kompozytów - takich, które w przyszłości mógłby okazać się przydatne – tłumacz prof. Fijałkowski.

Wydawcą Trend Booka jest Krajowa Izba Gospodarcza Bursztynu, a partnerami: Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku, Wydział Promocji Informacji i Komunikacji Społecznej Urzędu Miejskiego w Gdańsku i Międzynarodowe Targi Gdańskie SA.