Jury i kurator 22. międzynarodowego konkursu Amberif Design Award

Prof. Stephen Bottomley MPhil RCA
Profesor Stephen Bottomley jest dziekanem Wydziału Biżuterii Uniwersytetu w Birmingham, poprzednio był starszym wykładowcą Akademii Sztuki na Uniwersytecie w Edynburgu / Edinburgh College of Art (2008-17).
Wykształcenie zdobywał w Królewskiej Akademii Sztuki RCA (MPhil 2001), na Uniwersytecie w Brighton (1998 MA), na Uniwersytecie Sztuki i Wzornictwa w West Surrey (1986-89); jest byłym przewodniczącym brytyjskiego Stowarzyszenia Biżuterii Współczesnej (2005-07).
Jest założycielem sieci Adorned Afterlife (2015) skupiającej naukowców z dziedzin wzornictwa, archeologii, antropologii sądowej, historii i muzealnictwa, mającej na celu badanie i interpretację mniej zauważalnych, ulotnych lub ukrytych wytworów sztuki zdobniczej.
http://www.adornedafterlife.eca.ed.ac.uk
Biżuteria jego autorstwa znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego Szkocji, Muzeum Brytyjskiego, Południowo-Wschodniej Kolekcji Sztuki i Królewskiej Akademii Sztuki RCA.
 
Prof. Sophie Hanagarth
Sophie Hanagarth (1968) mieszka i tworzy w Paryżu; od 2002 r. wykłada na warsztatach jubilerskich Wyższej Szkoły Sztuk Pięknych Nadrenii HEAR w Strasbourgu. Ma wykształcenie jubilerskie, jest absolwentką Wyższej Szkoły Sztuk Stosowanych w Genewie, 1995.
Sophie Hanagarth tworzy wieloznaczny katalog przedmiotów (ozdób), w których ukształtowanie materiałów i ich relacja względem ciała są źródłem wywodzących się z natury pytań o klejnot jako atrybut. O oryginalności jej badań stanowi ich podejście do cielesności i korozji, która ujawnia się dzięki fachowej wiedzy o metalach.
Za swoją twórczość otrzymała nagrody Herberta-Hoffmanna w Monachium w 2011 r. oraz Fundacji van den Boscha w 2014 r. w Amsterdamie. Jej prace znajdują się w zbiorach Muzeum Wiktorii i Alberta w Londynie, Museum für Kunst und Gewerbe w Hamburgu, Museo Internazionale delle Arti Applicate Oggi w Turynie, Muzeum Sztuk Pięknych w Houston, Muzeum Mennictwa w Charlotte, Muzeum CODA w Appeldorn, Schmuckmuseum w Pforzheim, MUDAC Lausanne, Muzeum Sztuk Zdobniczych w Paryżu i Montrealu.
 
dr. Petra Hölscher
Dr Petra Hölscher (ur. 1962) jest absolwentką historii sztuki, filologii romańskiej, literatury niemieckiej i antropologii przemysłowej Uniwersytetu im. Christiana Albrechta w Kilonii. W 1999 r. początkowo pracowała w Staatliche Kunstsammlungen Dresden (Zbiory Sztuki Państwa Związkowego w Dreźnie), po czym przeniosła się do Monachium, gdzie podjęła pracę w Bayerische Verwaltung der staatlichen Schlösser Gärten und Seen (Urząd Państwa Związkowego Bawarii ds. zamków, parków i jezior). Na Zamku w Dreźnie organizowała wystawę główną „Jugendstil in Dresden. Aufbruch in die Moderne” w 1999 r., a w Rezydencji w Monachium wystawę „Pracht und Zeremoniell. Die Möbel der Residenz München” w 2002 r. W listopadzie 2002 r. objęła swoje aktualne stanowisko kuratora, a od 2007 r. starszego kuratora Muzeum Wzornictwa Die Neue Sammlung (www.die-neue-sammlung.de). Na tym stanowisku realizowała i nadal realizuje wystawy na temat wzornictwa przemysłowego na świecie oraz biżuterii autorskiej, którym towarzyszą publikacje; ponadto jest autorką i współautorką licznych artykułów i pozycji książkowych. Odpowiada także za obiekty nabywane do muzeum w obu dziedzinach. W 2005 r. została zaproszona do wygłoszenia wykładów na temat historii wzornictwa na Uniwersytecie Ludwika i Maksymiliana w Monachium, które nadal kontynuuje; w latach 2009-2011 była wykładowcą Wyższej Szkoły im. Georga Simona Ohma w Norymberdze. Ostatnio pracowała w dziedzinie wzornictwa i historii wzornictwa w Korei Południowej, czemu towarzyszyła prezentacja podczas Tygodnia Biznesu Kreatywnego (MCBW) 2017 w Monachium, zorganizowała wystawę Tone Vigelanda, artysty tworzącego biżuterię autorską – obie wystawy odbyły się w Pinakothek de Moderne w 2017 r. Obecnie przygotowuje wystawę „Jablonec ’68 – 50. rocznica pierwszego spotkania artystów tworzących biżuterię autorską z zachodu i wschodu”.
(Foto: Eva Juenger)
 
Eija Mustonen
Eija Mustonen wykłada na Uniwersytecie Nauk Stosowanych Saimaa, mieszka i tworzy w miejscowości Ylämaa w Finlandii. Urodziła się w 1961 r. w Polvijärvi, w Finlandii, studiowała obróbkę kamieni i sztukę srebrniczą, w 2005 r. uzyskała tytuł magistra sztuk pięknych na Uniwersytecie Sztuk Przemysłowych w Helsinkach. Od 1987 r. wzięła udział w kilku wystawach indywidualnych i zbiorowych w Europie i Stanach Zjednoczonych. Poza karierą artystyczną, Eija Mustonen wykłada jubilerstwo, a w 2010 r. podjęła pracę jako dziekan Wydziału Sztuk Pięknych na Uniwersytecie Nauk Stosowanych Saimaa. Pracowała jako wykładowca w wielu zagranicznych instytucjach.
Zajmuje się koordynacją i organizacją międzynarodowych wydarzeń z dziedziny biżuterii, np. Alchemy 1997, a następnie triennale jubilerskich KORU1234.
http://hibernate.fi/mustonen.html
 
Marcin Tymiński
Marcin Tymiński urodził się w 1972 r. w Warszawie.
Biżuterię projektuje od 1997 r., studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi pod kierunkiem prof. Andrzeja Szadkowskiego. Jest współzałożycielem (2001) i członkiem Grupy 6.
Od 2010 r. jest prezesem Stowarzyszenia Twórców Form Złotniczych.
Stałe ekspozycje jego prac znajdują się w Muzeum Bursztynu w Gdańsku, Muzeum Bursztynu w Kaliningradzie oraz Muzeum Sztuki Złotniczej w Kazimierzu Dolnym, w Muzeum Geologicznym w Warszawie, w Galerii Sztuki w Legnicy oraz w największej polskiej prywatnej kolekcji biżuterii p. Magdaleny Kwiatkiewicz.
Osiągnięcia:
2001 Grand Prix w konkursie Mercurius Gedanensis za naszyjnik z bursztynem, targi Amberif, Gdańsk, Polska
2017 Nagroda główna w konkursie Amberif Design Award, Gdańsk, Polska
2017 Udział w targach Joya 2017 w Barcelona, Hiszpania
 
Barbara Schmidt – kurator konkursu
Absolwentka Wydziału Wzornictwa w Zeichenakademie Hanau oraz Wydziału Zarządzania Wzornictwem na Uniwersytecie Środkowej Anglii w Birmingham. Od ponad 20 lat specjalizuje się we wzornictwie, szczególnie w obszarze konceptualizacji, zarządzania i kształcenia. Jako uznany ekspert, Barbara Schmidt świadczy usługi konsultingowe, organizuje warsztaty i seminaria oraz prowadzi wykłady w języku angielskim i niemieckim. Inicjuje i koordynuje rozmaite projekty wystawiennicze i konkursowe, m.in. konkurs o nagrodę Inhorgenta Innovation Prize. Od 2005 r. Barbara Schmidt kieruje Akademią Wzornictwa (Akademie für Gestaltung und Design der Handwerkskammer für München und Oberbayern) w Monachium, gdzie mieszka i pracuje.
Od edycji 2015 jest kuratorką konkursu Amberif Design Award. Jej zadania obejmują rekomendację tematów konkursowych, doradztwo w zakresie doboru członków jury oraz wspieranie działań promujących konkurs.