Jury 25. Międzynarodowego Konkursu Amberif Design Award

Dr Marta Hryc
Dr Marta Hryc - badaczka, projektantka. Związana z Akademią Sztuk Pięknych w Gdańsku, gdzie prowadzi zajęcia w zakresie stylistyki w designie oraz prototypowania.
Interesuje ją wypadkowa zderzenia reguł rządzących komputerowymi algorytmami ze swobodnym - ludzkim - podejściem twórczym. Zajmuje się analizą wpływu, jaki na kwestie estetyki w designie wywierają technologie addytywne. Prelegentka międzynarodowych konferencji dotyczących granicznych obszarów nowych technologii, jak xCoAx Madrid 2018. Uważna obserwatorka wpływu zmian społeczno-gospodarczych i przeobrażeń kulturowych na ewolucję nowych kierunków estetycznych.
Zawodowo zajmuje się projektowaniem biżuterii. Tematyka jej projektów oscyluje wokół socjo-ekonomicznego kontekstu funkcjonowania biżuterii. Ma na koncie staże naukowo-badawcze w Meksyku i Belgii. Bierze udział w licznych międzynarodowych wystawach i konkursach. Nagrodzona m.in. Srebrną ostrogą - nagrodą za twórczą odwagę i bezkompromisowość w Międzynarodowym Konkursie Złotniczym BUNT. Od 2013 współtworzy Studio Projektowe firmy S&A – wiodącego producenta biżuterii, dla którego opracowuje wdrożenia wzorów do produkcji seryjnej.

Gisbert Stach
Studia ukończył na Akademii Sztuk Pięknych w Monachium pod kierunkiem prof. Otto Künzlego (dyplom w 1996 r.). Jest artystą w przewadze konceptualnym, łączącym w wielopłaszczyznowej twórczości biżuterię z rejestracjami wideo, fotografią i performansem. Jeden z tematów prac Gisberta Stacha dotyka procesów transformacji i eksperymentacji – fragmenty znikają w chemicznym procesie rozpuszczania, a formę determinują czynniki wzrostu w przyrodzie.
Stach pracuje ze środkami wyobcowania i irytacji. Mielony bursztyn służy mu za pigment, który przerabia na biżuterię przyjmującą formę paluszków rybnych, krojonego chleba czy sznycla. Kolejną cechą jego twórczości jest akt performatywny, w którym np. broszki obrzucane są nożami.
Oprócz zdobytej w 2011 r. nagrody głównej w konkursie Amberif Design Award, Stach otrzymał w ostatnim czasie Honorową Nagrodą Dannerów 2017 przyznawaną przez Fundację Dannerów z Monachium. Jego prace można znaleźć w wielu zbiorach muzealnych i kolekcjach, m.in. w Muzeum Bursztynu w Gdańsku i Die Neue Sammlung – Muzeum Wzornictwa w Monachium.

Andrea Wagner
Andrea Wagner urodziła się w miejscowości Blackforest w Niemczech, dorastała w pobliżu Montrealu w Kanadzie, a od 1994 r. mieszka w Amsterdamie, gdzie prowadzi własną pracownię. Studiowała na Akademii im. Gerrita Rietvelda w Amsterdamie, którą ukończyła w 1997 r.
Prace Andrei znajdują poczesne miejsce na wystawach międzynarodowych oraz w kolekcjach prywatnych i publicznych, m.in. w Muzeum Sztuki i Wzornictwa (MAD) w Nowym Jorku, Muzeum Sztuki w Dallas, Muzeum Sztuk Pięknych w Houston, Muzeum Sztuk Pięknych w Bostonie, Muzeum Sztuk Pięknych w Montrealu (Kanada); w Kolekcji Françoise van den Bosch w Amsterdamie i Holenderskim Muzeum Włókiennictwa w Tilburgu.
Była kuratorką i organizatorką wystawy objazdowej ZŁOTE CHODAKI, HOLENDERSKIE GÓRY (GOLDEN CLOGS, DUTCH MOUNTAINS) w siedmiu obiektach w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie w 2007 i 2008 roku; a także współkuratorką wystawy SPACER PO STREFIE SZAROŚCI (WALKING THE GREY AREA) w Mexico City w 2010 r.
Od czerwca 2020 r. jest jednym z 15 członków założycieli i właścicieli sklepu jubilerskiego THE POOL – Amsterdam Jewelry Collective (Amsterdamski Kolektyw Biżuteryjny).
Andrea otrzymała szereg prestiżowych grantów, a także wsparcie finansowe dla swoich projektów ze strony licznych organizacji, m.in. Holenderskiej Fundacji Sztuk Wizualnych, Projektowania i Architektury, Fundacji Mondriaana oraz Konsulatów Holandii; ponadto jest laureatką Nagrody Bursztynowej litewskich targów AMBER TRIP 2018 oraz wyróżnienia w konkursie AMBERIF DESIGN AWARD 2018.
Okazjonalnie wykłada, prowadzi warsztaty, a także w 2012 r. pracowała jako profesor wizytująca na Akademii Wzornictwa Rhode Island (Rhode Island School of Design) w Providence (USA).

Andrzej Szadkowski
Andrzej Szadkowski urodzony 04.06 1947 w Zgierzu. Dyplom magistra sztuki z wyróżnieniem w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi w 1972 roku. Zatrudniony w macierzystej Uczelni. W 1979 doktorat, 1990 – habilitacja, 1995 – tytuł profesora z rąk Prezydenta Lecha Wałęsy; pierwszy w Polsce tytuł profesora w specjalności projektowanie biżuterii. W 2002 roku tworzy Katedrę Biżuterii na Wydziale Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. Od 1989 kierownik Pracowni Projektowania Biżuterii.

W latach 2005 do 2012 Prorektor ds. Nauki ASP w Łodzi; 2015-2020 zatrudniony w Politechnice Łódzkiej na etacie profesora zwyczajnego.

Juror międzynarodowych konkursów biżuterii; członek Międzynarodowych Stowarzyszeń Twórców; członkostwo w Zespołach Eksperckich Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. 11 wystaw indywidualnych i około 210 wystaw zbiorowych; udziały w 5 sympozjach zagranicznych. Prace znajdują się w 11 muzeach w kraju i za granicą.

Ostatnie wystawy i jury:
1. "Metafizyka światła"- VI Międzynarodowe Biennale Biżuterii z Bursztynu AŁATYR 2015, Kaliningrad, Rosja, 06.2015; przewodniczący jury,
2. III Ogólnopolski Konkurs Biżuterii Autorskiej KRZEMIEŃ PASIASTY – KAMIEŃ OPTYMIZMU, Sandomierz, 09.2015, przewodniczący jury,
3. The Competition Jewellery Exhibition, Kopenhaga, Dania, 09.2015, katalog.

Laureat nagród w konkursach oraz:
1. Międzynarodowe Stowarzyszenie Bursztynników – Medal, 2011;
2. Nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, 2011;
3. Gloria Artis – Zasłużony Kulturze Polskiej, 2012; Złota Gloria Artis – 2017;
4. Nominacja do Nagrody im. Profesora Aleksandra Gieysztora, Warszawa, 2014.

Noty biograficzne, m.in. w:
1. "Who is Who w Polsce", wyd. Huebners, Szwajcaria, 2013;
2. Oxford Encyklopedia, Londyn, 2015; 2021
3. "Amber & Form", Międzynarodowe Stowarzyszenie Bursztynników, Gdańsk, 2015.

Kurator  
Barbara Schmidt
www.barbara-schmidt-schmuck.de
bs@barbara-schmidt-schmuck.de

Dyrektor Akademii Wzornictwa
Izba Rzemieślnicza Monachium i Górnej Bawarii, od 2005 r.

Międzynarodowe warsztaty projektowania i zarządzania projektowaniem
Idar Oberstein, Niemcy; Dhaka, Bangladesz; Bengaluru, Mumbaj, Ćennaj, Indie;
Tallinn, Estonia; Florencja, Włochy;

Egzaminator zewnętrzny na studiach I stopnia – projektowanie biżuterii
- Akademia Sztuk Pięknych Central St. Martins (CSM), Uniwersytet Londyński 2002–2005
- Edynburska Akademia Sztuk Pięknych (ECA), Uniwersytet Edynburski 2008–2011

Kurator konkursu Amber Design Award
- Od 2016 r. dla Międzynarodowych Targów Gdańskich SA, Amber Expo

Publikacje
- 25 Reasons why we wear Jewellery, 2018
- Innovation oder Mimesis, 2016
- Monthring Books, wydanie coroczne, 2002–2006

Praca w zbiorach publicznych
- Badisches Landesmuseum, Karlsruhe
- Goldschmiedehaus, Hanau
- Grassimuseum, Leipzig
- Muzeum Českého ráje, Turnov
- Museum für angewandte Kunst, Frankfurt
- Narodowe Muzeum Szkocji, Edynburg
- Uniwersytet Środkowej Anglii, Birmingham

Wykształcenie
Magister zarządzania projektowaniem, Uniwersytet Środkowej Anglii (UCE), 2004 Birmingham, dyplom z wyróżnieniem
Staatliche Zeichenakademie, Hanau
Dyplom projektanta biżuterii „staatlich geprüfter Schmuckgestalter”
Meisterprüfung (egzamin mistrzowski)
Praca pod kier. prof. Friedricha Beckera w Düsseldorfie
Maxa Wilperta we Freiburgu
Güntera Kraussa w Stuttgarcie
Praktyka złotnicza u Petera Siegela w Monachium

Monachium, 2021