DESIGN, ZŁOTO, SREBRO - Złoto Papuasów - wymierająca sztuka z Nowej Gwinei

25.08.2020

Kolekcja „Złoto Papuasów – wymierająca sztuka z Nowej Gwinei” to rzeźbione ceremonialne figury i maski, artefakty wykorzystywane przez Papuasów podczas codziennych obrzędów, a także, biżuteria etniczna. Kolekcja jest rozwijana od kilkunastu lat przez kolekcjonerów, podróżników i eksploratorów: Mirosława Banacha i Sebastiana Błaszczyka.

Prezentacja kolekcji Złoto Papuasów podczas targów Amberif będzie pierwszą okazją do zobaczenia jej w Trójmieście. To unikalna możliwość podziwiania i nabycia eksponatów sztuki plemiennej, które powstawały z potrzeby ducha rdzennych mieszkańców odległej Nowej Gwinei. Dzieła sztuki, stworzone przez anonimowych artystów, które były w praktyce wykorzystywane do bieżących obrządków jak i ceremonialnych tradycji - świadectwo prawdziwej tożsamości kulturowej Papuasów.

– Atrakcyjność sztuki Nowej Gwinei tkwi w jej różnorodności i kreatywności. Przez wieki Papuasi wytworzyli szeroką gamę unikalnych rzeźb przeznaczonych do komunikacji i wchodzenia w interakcje ze światem duchów, jak również, okazjonalnych ceremonii i codziennych obrządków. Choć rzeźby były przez Papuasów tworzone często w tym samym celu i miały pewne cechy wspólne, każda kolejna była nową interpretacją rzeźbiarza artysty, stanowiąc odrębne dzieło sztuki. Rzeźby ceremonialne rdzenni Papuasi uważali za uduchowione, a wręcz ożywione, nadawali im unikalne imiona, a podczas ich tworzenia realizowane były dodatkowe rytuały. Większość z tych obiektów można porównywać z największymi arcydziełami rzeźbiarskimi na świecie. Przewrotnie, to na sztuce plemiennej wzorowali się uznani na całym świecie artyści, m.in. Pablo Picasso – mówi Sebastian Błaszczyk, współwłaściciel kolekcji Złoto Papuasów.

– Sztuka plemienna, choć wciąż mało znana w Polsce, jest niezwykle ceniona w Europie Zachodniej, Australii, Japonii oraz Stanach Zjednoczonych. Na tle innych typów sztuki plemiennej, to właśnie sztuka z Papui Nowej Gwinei jest tą najbardziej poszukiwaną, gdyż wciąż uchodzi za najbardziej tajemniczą, niezbadaną i różnorodną. Jest to także bez wątpienia sztuka wymierająca, co rozbudza wyobraźnię kolekcjonerów na całym świecie. Co jakiś czas można natknąć się na informacje o papuaskich rzeźbach sprzedanych za zawrotne kwoty miliona dolarów na aukcjach wiodących domów aukcyjnych w Paryżu, Londynie czy Nowym Jorku – mówi Mirosław Banach, współwłaściciel kolekcji Złoto Papuasów.

W ramach targów Amberif zaprezentowane zostaną wybrane maski, rzeźby, artefakty użytkowe i biżuteria plemienna. Główną atrakcją będzie unikatowa maska z dorzecza Ramu – druga tego typu maska na świecie, acz mniejsza, co do której nie ma wątpliwości, że wyszła spod ręki tego samego artysty, znajduje się w Muzeum de Young w San Francisco, gdzie prezentowana jest kolekcja Jolika, najsłynniejsza kolekcja sztuki plemiennej Papuasów na świecie.

Tytuł kolekcji – Złoto Papuasów – symbolizuje przewrotność i paradoks losów Papuasów. Odkrycie drogocennego kruszcu na Nowej Gwinei było jedną z kluczowych przyczyn, mającą pośrednio wpływ na upadek tradycji i upadek sztuki plemiennej, czyniąc dzisiejszych Papuasów uboższych kulturowo i coraz bardziej zależnych od świata zewnętrznego. Ezoteryczne dzieła sztuki, obecne w wioskach nawet przez kilkaset lat, Papuasi w drugiej połowie XX wieku oddawali białym za bezcen, otrzymując przysłowiową paczkę papierosów. Dziś te same dzieła sztuki stały się cenniejsze niż ów złoto. Podczas gdy notują one rekordowe ceny na rynkach światowych, niejednokrotnie przekraczające milion dolarów, Papuasi żyją skupieni na wytwarzaniu pamiątek dla turystów, masek, rzeźb, dających kilkanaście dolarów zysku.

https://zlotopapuasow.pl/
https://www.facebook.com/ZlotoPapuasow
https://www.instagram.com/zlotopapuasow