HISTORIA AMBERIFU

AMBERIF - BURSZTYNOWE KROKI MILOWE

1994 pierwsza edycja targów Amberif z 49 wystawcami z sektora bursztynniczego
1995 w programie targów pojawia się konkurs dla wystawców Mercurius Gedanensis
1997 Heidrun Mohr-Mayer z przekazuje miastu Bursztynowe Jajko Milenijne Faberge
1997
pierwsza edycja Międzynarodowego Konkursu na Projekt Biżuterii z Bursztynem Amberif Design Award
1998 5. edycja: 320 wystawców z 9 krajów, podział targów na halę Złotą i Bursztynową
1999 po raz pierwszy uformowała się Galeria Projektantów
2000 pierwsza edycja Międzynarodowych Targów Bursztynu AMBERMART, wprowadzenie Laboratorium Bursztynu
2003 studenci ASP w Łodzi po raz pierwszy przyznają Nagrodę Bursztynowej Kuli za wzornictwo
2007 Pierwsza edycja konkursu Bursztynowe Rzemiosło
2012 nowoczesne AMBEREXPO nowym adresem targów
2018 Srebrny Jubileusz - Amberif świętuje!
Wystawa czasowa w Muzeum Bursztynu 25 LAT AMBERIFU.
Historia bursztynowego Amberifu trwa nieprzerwanie od ponad ćwierć wieku…

Strzał w dziesiątkę, czyli początek
Jesienią 1994 roku odbyła się pierwsza edycja Targów Amberif. Uczestniczyło w niej 49 wystawców, zajmując powierzchnię 300 m2. Przyjechało kilkudziesięciu handlowców z zagranicy i liczne grono kolekcjonerów bursztynu. Od pierwszych godzin wyczuwało się ruch i szum prowadzonych pertraktacji. To zadecydowało o sukcesie imprezy.
Pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę przede wszystkim dlatego, że nieosiągalne dotychczas bezpośrednie kontakty handlowe do szerokiej rzeszy wytwórców stanęły otworem. – Wówczas w Trójmieście, mało kto zdawał sobie sprawę, jak liczne jest środowisko bursztynników, działających często w warunkach chałupniczych na potrzeby kilkunastu większych firm i spółdzielni – wspomina Ewa Rachoń – dyrektor targów Amberif.
W 2018 roku Targi Amberif hucznie obchodziły swój srebrny jubileusz 25-lecia.

Bursztyn, nauka, sztuka, moda, czyli coś więcej niż targi
Od początku wyraźnie zarysowały się i kształt, i formuła targów, z programem wydarzeń towarzyszących, wypełnionym aktualną treścią w dziedzinie wzornictwa, sztuki, mody i nauki. Seminaria naukowe dla znawców i miłośników jubilerstwa i bursztynnictwa zainicjowane przez prof. Barbarę Kosmowską-Ceranowicz i Wiesława Gierłowskiego, seminaria gemmologiczne organizowane przez Wysoką Radę Diamentów w Antwerpii i Stowarzyszenie Rzeczoznawców Jubilerskich, wystawy współczesnej sztuki złotniczej, warsztaty, wernisaże, prezentacje osiągnięć artystów, rzemieślników i designerów, stały się wkrótce znakiem rozpoznawczym imprezy.
W roku srebrnego jubileuszu zaplanowane jest Międzynarodowe Sympozjum, zatytułowane Bursztyn. Nauka i Sztuka z udziałem naukowców z całego świata, którzy przedstawią najnowsze doniesienia o dynamicznie rozwijających się badaniach związanych z bursztynem w dziedzinie nauk przyrodniczych, ścisłych i humanistycznych.
Jako że Amberif wyodrębnił się z targów mody, od początku towarzyszyły mu pokazy. Spektakularna wieczorna Gala Bursztynu i Mody Amber Look trends & styles, prezentująca wspólne kolekcje projektantów mody i biżuterii, to dziś crème de la crème targów. Publiczność zachwycają nowatorskie pomysły, zaskakujące kroje i nowoczesny design. Wspólnym mianownikiem jest jednak zawsze bursztyn.

Postać czytająca księgę, czyli pierwsza nagroda
Bardzo szybko narodziła się idea konkursu dla wystawców premiującego nowatorskie wzornictwo. Nagrodę Grand Prix w pierwszej edycji Mercurius Gedanensis za mistrzowsko wykonaną w srebrze postać czytającą księgę zdobył Bogdan Mirowski, twórca statuetki Bursztynowego Słowika. Po latach konkurs nazwany został jego imieniem.
Dwa lata później, w 1997 roku, powołano Międzynarodowy Konkurs na Projekt Biżuterii z Bursztynem Amberif Design Award. W dotychczasowych 22 edycjach uczestniczyli artyści z 40 krajów. Zgłoszono łącznie ponad 2000 projektów.
Z biegiem czasu w programie targów pojawiały się kolejne konkursy: Bursztynowa Kula – z wysoko cenioną nagrodą przyznawaną przez studentów łódzkiej ASP za najlepsze wzornictwo prezentowane na targach oraz Bursztynowe Rzemiosło – w którym złotnikom i jubilerom przyznawana jest nagroda Pomorskiej Izby Rzemieślniczej Małych i Średnich Przedsiębiorstw.

Arcydzieła, czyli Amberif pisze historię
Amberif bywał sceną doniosłych wydarzeń. Po raz pierwszy w 1997 roku, kiedy Gdańsk obchodził swoje 1000-lecie. Z tej okazji podczas targów władze miasta otrzymały prezent – arcydzieło: Milenijne Bursztynowe Jajko Faberge z emaliowanym herbem Gdańska. Darczyńcami byli Heidrun i Herbert Mohr-Mayer - właściciele firmy Victor Mayer, produkującej biżuterię i przedmioty sygnowane nazwiskiem słynnego carskiego jubilera Carla Faberge.
Rok później światową sensacją stała się, znaleziona przez Gabrielę Gierłowską w przybrzeżnym lesie na Stogach w Gdańsku, inkluzja pradawnej jaszczurki zatopionej w bursztynie bałtyckim (tzw. jaszczurka Gierłowskiej). Obydwa te eksponaty są dziś jednymi z najcenniejszych skarbów w kolekcji gdańskiego Muzeum Bursztynu.
Na Targach Amberif prezentowana też była po raz pierwszy słynna bursztynowa monstrancja autorstwa Mariusza Drapikowskiego, która stała się zaczątkiem największego bursztynowego ołtarza w Bazylice św. Brygidy w Gdańsku.
Do dziś większość ważnych wydarzeń branżowych, ogłaszanych jest właśnie na targach Amberif. Tu poznajemy nazwiska osób najbardziej zasłużonych dla promocji bursztynu, którym nadawany jest tytuł Bursztynnika Roku. Tutaj co roku premierę ma wydawany od 2010 roku Trend Book – publikacja autorstwa prof. Sławomira Fijałkowskiego, systematyzująca aktualne trendy i motywy w biżuterii i wzornictwie.

W jedności siła, czyli bursztyn zdobywa świat
Amberif zyskiwał też przyjaciół i jednoczył środowisko. W 1996 roku z inicjatywy konsultantów targów powstało Międzynarodowe Stowarzyszenie Bursztynników (dziś Stowarzyszenie liczy ponad 370 członków z 38 krajów, prowadzi specjalistyczne Laboratorium Bursztynu i jest członkiem Międzynarodowego Stowarzyszenia Kamieni Kolorowych ICA). Dwa lata później członkowie Stowarzyszenia powołali do życia Krajową Izbę Gospodarczą Bursztynu. Obie organizacje stawiają sobie za cel promocję bursztynu i firm bursztynniczych.
W 2005 roku Miasto Gdańsk przyjęło do swojej strategii program Gdańsk Światową Stolicą Bursztynu, a 28 czerwca 2006 roku powołało Światową Radę Bursztynu. Tego samego dnia Prezydent Miasta Gdańska Paweł Adamowicz otworzył wyczekiwane przez środowisko Muzeum Bursztynu, w którym od 22 marca do 2 września otwarta będzie wystawa czasowa 25 lat Amberifu.
W 2015 roku na Expo 2015 w Mediolanie zaprezentowana została wystawa Bursztyn. Tradycja i Innowacja, zorganizowana m.in. przez Muzeum Bursztynu, Krajową Izbą Gospodarczą Bursztynu i Urząd Miasta w Gdańsku. Jej poszerzona wersja odwiedziła w tym roku Monachium (na zaproszenie organizatorów Targów Inhorgenta) i Brukselę. Zwiedzający obejrzeć mogli 250 eksponatów, w tym repliki bransolet podarowanych Michelle Obamie i Rodowi Stewartowi, bursztynowych prezentów dla księżnej Kate i księcia Williama, ale też prace nagradzane i wyróżniane na targach Amberif i Ambermart i kolekcje pokazywane na Gali Bursztynu i Mody Amber Look.

Spotkanie, czyli to co najważniejsze
Z roku na rok Amberif rósł w siłę, aż stał się wiodącą imprezą branży jubilerskiej w Polsce i jedną z ważniejszych na świecie. Rosnąca liczba wystawców wymagała usystematyzowania. Najpierw ekspozycja podzielona została na Halę Złotą, Bursztynową i Galerię Projektantów, gdzie swoje autorskie kolekcje prezentują eksperymentujący z materiałem i zaskakujący skojarzeniami artyści-plastycy. Kiedy targi przeniosły się do nowoczesnego Centrum AMBEREXPO, wyodrębniono dwa dodatkowe sektory tematyczne: srebrny i techniczny.
Targi Amberif ’2018 zgromadziły ponad 470 wystawców z 15 państw, odwiedzili je goście branżowi z 54 krajów świata! Przyjechali, by wymieniać się doświadczeniami, opiniami i wiedzą. Przede wszystkim jednak po to, by się spotykać. – Bo istotą targów jest właśnie spotkanie - mówi Ewa Rachoń. - Bez interesujących rozmów, bez rodzących się między ludźmi pozytywnych emocji nie da się nawiązać prawdziwych relacji: ani handlowych, ani osobistych. Biżuteria jest specyficznym towarem: tu naprawdę jest ważny kontakt z autorem – nie tyko po to, by dowiedzieć się czegoś więcej o przedmiocie i procesie jego kreacji, ale przede wszystkim po to, by móc zbudować tak ważne w tej branży zaufanie.