AMBERIF DESIGN AWARD 2020

AMBERIF DESIGN AWARD  Z TEMATEM PIĘKNO OSTATECZNE.

W tegorocznej, 24. edycji Międzynarodowego Konkursu na Projekt Biżuterii z Bursztynem Amberif Design Award udział wzięło 130 artystów z 25 krajów. To kolejny imponujący wzrost zainteresowania konkursem. Na Amberif Design Award nadesłano  169 prac, blisko 15% więcej niż rok wcześniej. Nagrodzeni i wyróżnieni artyści pochodzą z Polski, Finlandii, Tajwanu oraz Iranu.

We współczesnej sztuce, również złotniczej, definicja piękna nie funkcjonuje jako kluczowa, ani popularna. Z trudnym tematem Piękna Ostatecznego przyszło zmierzyć się międzynarodowemu jury w składzie: Tarja Tuupanen (Finlandia), Marta Hryc, Ewa Rachoń (Polska), któremu przewodziła Melanie Isverding  z Niemiec. Kuratorką konkursu od wielu lat jest niemiecka krytyczka sztuki Barbara Schmidt.

Na konkurs od samego jego początku nadsyłane są plansze z projektami lub zdjęciami modeli czy gotowych realizacji. Ich autorami są nie tylko projektanci biżuterii, ale również artyści pokrewnych dziedzin, form rzeźbiarskich czy także sztuk wizualnych. 

Jury przyznało następujące nagrody i wyróżnienia: 

NAGRODA GŁÓWNA ufundowana przez Prezydenta Miasta Gdańska 10.000 zł:
Marcin Tymiński, Polska, praca numer 101974
Delikatne podejście do tematu prezentuje bardzo wysublimowane zrozumienie koncepcji konkursu. Dialog pomiędzy naturalnym materiałem a tworzywem sztucznym i ich równe traktowanie nadaje pracy wartość ponadczasową i holistyczną. Zostawia miejsce na wyobraźnię.

Nagroda bursztynowa: Helena Lehtinen, Finlandia, praca numer 202020
Na pierwszy rzut oka praca super-prosta. A jednak jest ona niczym dokument. Przywodzi pytania o tłach kulturowych, odnosi się w sposób konceptualny do klasycznych naszyjników. Jest to pamiętnik ewolucji, narracja zbudowana z wielu indywidualnych historii i wyborów.

Nagroda srebrna: Meng-Ju Wu, Taiwan, praca numer 572342
Niełatwe od strony technicznej połączenie stopu metalu z bursztynem wymagające wiedzy o procesach metalurgicznych i właściwościach fizycznych organicznego bursztynu. W rezultacie powstał talizmatyczny obiekt o wewnętrznym świetle.

Jury postanowiło przyznać dwa wyróżnienia:

Adriana Lisowska, Polska, praca numer 260546,
Zabawne podejście do klasycznej koncepcji naszyjnika, gdzie autor panuje nad jego właściwościami, kolorem i umiejscowieniem elementów.

Fatemeh Darzidarounkola, Iran, praca numer 253927,
Ważna refleksja na temat obecnego stanu morza, zmian klimatycznych, zanieczyszczenia środowiska i tego, jak korzystamy z posiadanych zasobów i co po sobie zostawiamy.

Ponadto na wystawę jury zakwalifikowało 15 prac autorów:
521359, Azam Ghahremani, Iran
144444, Dovile Kondrasovaite, Wielka Brytania
670839, Delphine Perrache, Belgia
097210, Yi-Jia Huang, Taiwan
756547, Kristýna Španihelová, Czechy
789MCN, Mirta Congost Naulart, Niemcy
931206, Angela Chienchia Hou, Wielka Brytania
947342, Jelizaveta Suska, Szwecja
030470, Chiaki Miyauchi, Japonia
247922, Kairi Sirendi, Estonia
770126, Sława Tchórzewska, Polska
260870, Norbert Kotwicki, Polska
270202, Dorota Paruznik, Austria
221220, Monica Bobbi, Belgia
725635, Michał Fatyga, Polska

Ewa Rachoń, dotychczasowy komisarz targów, wspomina, że udział w jury był dla niej zupełnie nowym, gdyż do tej pory występowała wyłącznie w charakterze organizatora, całkowicie wzruszającym wydarzeniem. Podkreśla, że Jury zwróciło bardzo dużą wagę na poszukiwanie myśli zawartej w zaprezentowanych pracach oraz autorskiej interpretacji tematu. Istotna było także innowacyjne ujęcie bursztynu, które wyraźne jest wśród nagrodzonych. 

Marta Hryc: Jury z jednej strony nie miało łatwego zadania, bo szerokie postawienie tematu konkursowego zaowocowało bardzo wysoką liczbą zgłoszeń. Z drugiej - paradoksalnie - zbytnia ogólność wypowiedzi twórczej i brak odniesień do specyfiki bursztynu pozwoliły nam skutecznie i szybko wyeliminować część prac. Ostateczna selekcja 20 obiektów jest w moim przekonaniu odzwierciedleniem różnorodności zarówno możliwych interpretacji tematu, jak też samego składu jurorskiego. Mamy tu do czynienia z pracami lokującymi się w obszarze sztuki, klasycznym rzemiosłem, jak też odniesieniami do produkcji seryjnej. Konkurs po raz kolejny udowadnia, że bursztyn inspiruje twórców z całego świata. Jest dla nich tworzywem, które pozwala budować wokół siebie rozmaite narracje, a jego wewnętrzne piękno ma okazję najpełniej wybrzmieć właśnie wówczas, gdy stanowi on centralny wątek opowieści. Nie sposób przecenić wartości, jaką ma Amberif Design Award w budowaniu szerokiego, wielokontekstowego obrazu bursztynu bałtyckiego we współczesnej biżuterii autorskiej.

Marcin Tymiński: Amberif Design Award to jeden z najważniejszych konkursów w Polsce. Mogę powiedzieć, że dla mnie jest najważniejszy! Co roku przygotowuję się do niego, nierzadko zaniedbując inne konkursy, wystawy i wydarzenia, uważam jednak, że warto! Konkurs jest wyjątkowy i również takiego podejścia wymaga od artystów, tu liczy się potocznie mówiąc efekt WOW. Flesz, efekt, błysk i estetyka, ale czy w sumie w biżuterii nie chodzi właśnie o to? Chodzi o projekt, który obudzi inspiracje u artysty i pożądanie posiadania przedmiotów przez odbiorców.

Temat konkursu: Ostateczne piękno. Piękno jest również dla oczu, ale przede wszystkim tworzy ono i stabilizuje naszą tożsamość. Za piękne uważamy osoby charyzmatyczne, podobnie jak z chęcią przyjmujemy piękno przedmiotu, jeśli niesie za sobą historię. Nasze dążenie do piękna jest w rzeczywistości dążeniem do życia. Doceniamy więc takie piękno, które trwa dłużej niż chwilę i uwodzi nas ku życiu. Bursztyn emanuje tym szczególnym rodzajem piękna. Szerokim wachlarzem naturalnych barw podkreśla on piękno i tożsamość osoby go noszącej. Naturalne inkluzje i drobne spękania bursztynu opowiadają o życiu wykraczającym poza doskonałość. W ramach konkursu Amberif Design Award poszukujemy biżuterii z bursztynem będącej komentarzem do ostatecznego piękna. - Barbara Schmidt – kuratorka konkursu

Zapraszamy na 27. Międzynarodowe Targi Bursztynu i Biżuterii AMBERIF w Gdańsku w dniach 26-29 sierpnia 2020. Warto TU być!

Więcej informacji: www.amberif.pl

AMBERIF 2020
termin: 26-29.08.2020
miejsce: Centrum Wystawienniczo-Kongresowe AMBEREXPO, ul. Żaglowa 11, Gdańsk
organizator: Międzynarodowe Targi Gdańskie SA
kurator targów: Sławomir Fijałkowski | slawomir.fijalkowski@mtgsa.com.pl | t. 58 55 49 134
patronat honorowy: Ministerstwo Rozwoju, Wojewoda Pomorski, Marszałek Województwa Pomorskiego, Prezydent Miasta Gdańska
partnerzy: Stowarzyszenie Rzeczoznawców Jubilerskich, Międzynarodowe Stowarzyszenie Bursztynników, Pomorska Izba Małych i Średnich Przedsiębiorstw, Stowarzyszenie Twórców Form Złotniczych, Krajowa Izba Gospodarcza Bursztynu, Polskie Towarzystwo Gemmologiczne, Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku