Amberif Design Award 2017

Temat konkursu „Peryferia” bliżej naświetlił strefę pomiędzy tym, co utrwalone, a tym, co swobodne. Międzynarodowe grono artystów z 25 państw, w imponującej liczbie 124 osób, wybrało się w podróż w ten niezdefiniowany obszar, badając jego opcje i ograniczenia. Nadsyłając swój projekt lub fotografię zaproponowali Jury swoją inspirację, mapę drogową, punkt widzenia. Co się stanie, gdy rozpadną się zasady? Jakie nowe struktury zaoferują artyści, gdy nic nie poddaje się definicjom? Międzynarodowe Jury złożone z uznanych, światowych ekspertów prześledziło pomysły, perspektywy i ścieżki koncepcyjne twórców. Niektóre z założeń zaprezentowały oszałamiającą i niespotykaną panoramę, dzięki czemu zdobyły nagrodę lub wyróżnienie. Szereg inspirujących propozycji trafiło do publikacji w katalogu, gdzie w równym stopniu będą wyznacznikami Peryferii Amberif Design Award 2017.

Barbara Schmidt, kurator

Nagrody

Uzasadnienie

NAGRODA GŁÓWNA ufundowana przez Prezydenta Miasta Gdańska Pawła Adamowicza 10.000 zł:
Marcin Tymiński, Polska

Wyrafinowane połączenie bursztynu bałtyckiego, polimeru i stali. Jury jednogłośnie zdecydowało, że praca ta zasługuje na nagrodę główną jako elegancka i prosta współczesna biżuteria. Sposób, w jaki fasety
i powierzchnie pracy kierują i rozpraszają światło tworzy lśniące światło przewodnie dla designu.

NAGRODA BURSZTYNOWA ufundowana przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Bursztynników 1 kg bursztynu:
Annelise Mercier, Francja
Bezpośrednia szczerość w surowym rzeźbieniu twarzy. Praca ta jest przykładem intuicyjnego i wrażliwego potraktowania niezwykłego materiału.

NAGRODA SREBRNA
ufundowana przez KGHM Polska Miedź S.A. 1 kg srebra:
Susanne Elstner, Niemcy
Jury w szczególności doceniło kontrast pomiędzy organicznymi elementami węgla i bursztynu, oraz różnicę kolorystyczną między ciemną zwartością a jasną przeźroczystością. Sposób w jaki materiał został obrobiony sugeruje interesujący ruch, uwydatniony przy noszeniu na ciele.

Wyróżnienia

Uzasadnienie

Maren Giloy, Niemcy
Jury uznało, że projekt ten jest przykładem wszechstronności i pojmowania bursztynu jako materiału surowego lub polerowanego.

Miron Kutarba, Polska
Jury doceniło czysty nowoczesny projekt, który odnosi się do zmiany z ciekłego do stałego stanu skupienia bursztynu.

Publikacja w katalogu targowym

Tytuł konkursu

Peryferia

W centrum danych zasad, pętli i rytmów mieści się gwarancja porządku. Wewnętrzny ośrodek znajduje się pod kontrolą, a sprawy wydają się znajome i bezpieczne. Tym niemniej mamy świadomość, że tego typu regularne struktury otacza narastająca entropia. Moment, w którym skrystalizowany porządek przechodzi w stan płynny, można również określić mianem peryferii. Zbiorczy stan przemieszczającej się nieformalności zaczyna się, zanim wszystko następnie się ulotni. Na takich peryferiach zdaje się zanikać kontrola, ma początek irytacja, może wystąpić nieregularność i otwartość. Mogą wzrastać niedostrzeżone idee. W miejscu spotkania tych dwóch sfer, nasza kreatywność jest równie płynna.

Żywica jako materiał także ma wyjątkową zdolność do porzucenia ustalonej dla siebie struktury, do wylania się poza swój porządek, do sięgnięcia na peryferia i do przemiany w bursztyn. W tym przepływie dochodzi do wzbogacenia. Jak możemy zinterpretować bursztyn w biżuterii, żeby mógł reprezentować nasze rozumienie peryferii i otwartości?

Barbara Schmidt
kurator konkursu